Radio Roslagen

Dålig mottagning / Brus

I ytterkanterna av kommunen kan radiomottagningen vara låg eller om ditt hus/lägenhet ligger i en dal. Du kan då behöva en ”riktig” radioantenn, placerad på hustaket, likadant som man gör med tv-antenn. När du monterar en radioantenn på taket kommer den bort från det elektriska bruset i inomhusmiljön och antennen får bra ”sikt” ut i luften för att ta emot Radio Roslagen.

Det är inte alltid en ”riktig” radioantenn på hustaken behövs, du kan oftast använda en FM-antenn i T-utförande. Följande kräver dock att din radioapparat har ett uttag för yttre antenn istället för teleskopantenn som de billigare apparaterna har. Om din radioapparat saknar sådant uttag föreslår vi du byter FM-radioapparat eller investerar i en ”Internetradio”, om du har fast bredband.


fm-antenn_koax_inomhusDu kan köpa FM-antenn i T-utförande i välsorterade elektronik och tv-/radiobutiker. De kopplas in i radioapparatens uttag och skall för bästa mottagning monteras upp på väggen, du kan behöva prova dig fram genom att flytta utrustningen.

Lindgrens Radio
Kjell & Company: FM-antenn Koaxialanslutning (Artikel nr. 39449)
Clas Ohlsson: FM-antenn (Artikel nr. 38-3349)
CDON: Champion Antenna FM T
Biltema: FM-dipolantenn (Artikel nr. 24131)

 


fm-antenn-rundstralandeRundstrålande FM-antenn för takmontering. Trots att mottagaren är rundstrålande kan du behöva vrida på den för bäst mottagning.

Lindgrens Radio
Netonnet: Maximum FM 1 (Artikel nr. 173003)
Kjell & Company: FM-antenn (Artikel nr. 30214)

 


fm-antenn-riktadVid extrema förhållanden behöver du använda en riktantenn, de går att köpa med allt från 3-16 element.
De ser ut som en ”vanlig” TV-antenn, viktigt är dock att de klarar frekvensområderna 87,5 – 108 MHz.

Följande antenner ligger i prisklassen 500-1000 kronor. Och vi rekommenderar att du pratar med din lokala tv-/radiomontör, då antennerna kommer i en mängd olika utförande.
Vi rekommenderar Lindgrens Radio.

Kommentarer är stängda

Låna en radio

Vi erbjuder nu en låneradio; som du som lyssnare kan låna hem för att prova och felsöka din mottagning. Vår speciellt utvalda FM-radio har extra stark inbyggd mottagare och som även stödjer FM-antenner i T-utförande/takantenner.

Radion kan sedan köpas av Lindgrens Radio för det förmånliga priset 995:-, då ingår även en FM-antenn i T-utförande.